Unclassified_Page

this is unclassified... do not leave this page until u read it... or u'll have a short life... kahkahkah... no lah la.. just kidding

POYO??? NYE!!!

entry ini ditujukan khas kepada sesiapa yg berkenaan....
aku sedar diri ini xlayak untuk menyuarakan pendapat...
dan selama ini pun aku merasakan aku xpernah berhak untuk itu...
sehinggalah pada saat getir aku masih lagi bukan org yg layak....
jauh disudut hatiku....
hanya tuhan dan mereka yg mengerti sj yg tau....
bagi org lain.... aku ni akan dianggap koya....
perangai macam setan....
ada ati nak bawak org ke jalan kebenaran...
org lain jgk akan cakap...
ko btulkan la diri ko dulu....
pastu baru ko pkkan untuk org lain plk....
ye... korang sgt btul dlm menilai manusia....

hakikatnya dlm diri manusia ni ada akal...
manusia juga ada hati....
manusia juga ada nafsu....
hati dan nafsu sangat la rapat hubungannya....
tetapi hati dan akal kadang2 berbalah....
kehidupan manusia yg paling sempurna ialah bila...
akal mengemudi setiap gerak hati tanpa menurut hawa nafsu...
tapi kita ini dinamakan sebagai 'insan'
'insan' maknanya pelupa....

kita sering lupa untuk meletakkan segala pertimbangan akal
dalam menentukan sebarang keputusan...
kita malahan menjadikan hawa nafsu raja dlm diri kita...
tanpa kita sedar...
nafsu itu mendorong hati dan menjadikan
pertimbangan akal kita goyah....
seterusnya kita akan jd lupa siapa kita...

dan dengan itu...
kita akan sentiasa rasa diri kita btul..
kenapa...???
sebab pertimbangan akal kita dah didorong oleh nafsu dan hati...
sebab tu lah diciptakan neraka...
sebab tu jugalah dosa tidak ditulis di dahi...
kalo dosa yg kita wat seharian ditulis di dahi...
neraka itu xkan ada penghuninya....

aku juga melalui perkara yang sama...
sebab tu aku jd lupa siapa diri aku yg sebenarnya...
maka dengan itu... setiap apa yg aku buat akan jd buruk...
muhasabah lah diri kita...
perjalanan hidup kita mungkin elok...
tapi dengan yang elok itu...
adakah kita bahagia dan kita gembira...
mungkin mudah bg kita rezeki...
tapi hati kita x tenteram....

kita juga sering lupa.....
kita lupa dengan ujian Allah...
ni bkn nk tunjuk sapa2....
tapi meh kita renung sejenak....

"ada orang yg kaya....
duit dia banyak....
tapi ati dia x tenteram....
banyak gak masalah dia
masalah dengan anak2nya
masalah dengan sedara mara
tapi duit bg dia bkn satu masalah besar
rezeki dia makin hari makin byk
melimpah ruah..
tapi ketenangan tu xdak"

ini juga berkenaan dengan redha Allah....
seandainya perjalanan pendapatan itu baik....
xseemestinya itu dinamakan rezeki....
rumusan yg boleh dibuat...

"Allah kurniakan kita dengan kesenangan
sebagai rezeki dan ujian...
"

"Allah juga kurniakan kita kesusahan
sebagai ujian dan rezeki...
"

mehla kita pk2kan.....
2 ungkapan atas tu kalo korg xfaham...
nanti aku btau...
tapi kalo korang faham...
muhasabahlah diri....

diangkat martabat kita drpd cipataaNya yg lain
untuk menjadi khalifah dibumi ni....

kahkahkah...
wassalam









0 comments: