Unclassified_Page

this is unclassified... do not leave this page until u read it... or u'll have a short life... kahkahkah... no lah la.. just kidding

Isteri-solekanmu untuk siapa

Kebanyakan suami "pompuan ni kalo nk kluaq umah, mau berejam besolek" dgn nada girangnya. Sedar x sedar mahupun sengaja wat xsedar, untuk sapa solekan istrimu itu. Tym kluaq bersama istri adakah mungkin suami berbangga, "owh, lawanya bini aku". Or... bila blk umah, "alamak cam hantu bini aku ni".

Perfume, cologne n diodorant. Untuk siapa wangian istrimu itu? Masa tym dating tu mmg terasala wanginya sbb dia pakai utk umum tp sang boyfriend rasa perfume dipakai untuknya. Tp bila da lps kawen, suami di tempat lain istri di tempat lain, sapa yg duk jamah aroma kewangian tu?

Untuk renungan semua suami, istri, calon2 suami istri n semua manusia. Apakah praktik kita di zaman ni menepati apa yg diajarkan nabi SAW or kita hanya terpedaya dgn dunia yg menurut hawa dan nafsu saja.

Renung2kan dan selamat beramal.

Mengantuk

Malam yg aku ngantuk, tapi xboleh nk tdoq. Sambil tgk bola. Pala pun mereng dah sket2. Hatoi. Sambil pekena kopi O madu lebah. Hahaha. 

Salam Mukaddimah

Lamanya menyepikan diri drpd blogging ni. Bukannya apa, xbrapa ada masa nk update kgpun xbyk yg menarik nk di cerita kan. So mukaddimah ni nk cerita belasungkawa atas pemergian Allahyarham Tan Sri Dato' Seri Ust Azizan Abd Razak. Satu kehilangan besar yg amat aku rasakan dlm perjuangan menegakkan Islam di bumi Malaysia ni. Dulu terasa dah skali masa pemergian Allahyarham Ust Fadhil Noor. Kali ni terasa lg. Tapi bagi dia yg mendahului kita,  iringan doa kita sentiasa bersamanya. Bg kita yg tinggal, perjuangan kna diteruskan. Xdak yg lebih indah melaikan mati dalam perjuangan menegakkan syariat Allah di muka bumiNya. Semangat dan perjuangan ustaz harus kita jdkan panduan dlm meneraju akidah, ibadah, dan akhlak dlm perjuangan. Takbir!!!!

Tazkirah buat istri2.....

Assalamualaikum wahai para-para Isteri sekalian… renung-renunglah bersama semoga kita mendapat Balasan Syurga Allah…

Kita jangan keliru, apabila wanita disebut sebagai isteri, bukanlah untuk merendahkan taraf wanita itu. Ia adalah sebagai suatu jaminan hak supaya mereka itu dipelihara, dilindungi dan dibela dengan baik oleh suami.

Seorang isteri tentulah mempunyai tugas dan tanggungjawab terhadap suami. Tanggungjawab ini adalah suatu perkara yang serius dan tidak boleh diabai-abaikan. Isteri yang mengabaikannya senang mendapat laknat dan dikhuatiri termasuk ke dalam kategori isteri derhaka.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘Anha bermaksud:

“Aku pernah bertanya kepada Baginda: “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya”. Kemudian aku bertanya lagi :”Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab:”Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.”

(Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.”

(Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Jika ada para isteri yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada suami dengan sebaik-baiknya, dan menganggap tanggungjawab terhadap suami itu hanya membebankan dan menyusahkan dirinya, maka isteri yang sedemikian itu dikhuatiri termasuk di dalam kategori isteri yang menderhaka atau nusyuz.

Sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bermaksud: “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ditanya: “Mengapa demikian ya Rasulullah?” Baginda menjawab: “Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup.”

(Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadis yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda bermaksud:

“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Baginda menjawab : “Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.”

(Riwayat Muslim)

Ibnu ‘Asakir pula menyebut: “Apabila seorang isteri berkata kepada suaminya, aku belum pun melihat atau merasa nikmat pemberian daripadamu, maka ketika itu gugurlah segala pahala amalan kebajikannya.”

Sabda Rasulallah sallallahu ‘Alaihi Wasallam bermaksud:

“Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syara’ haram baginya bau syurga.”

(Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

So, kepada isteri-isteri yang rasa-rasa nak memilih tiket untuk ke Neraka, buatlah sesuatu yang boleh menjerumuskan diri anda ke NERAKA JAHANNAM…. wallahualam..

myMetro | Dihempap tilam buruk ‘terbang’

myMetro | Dihempap tilam buruk ‘terbang’

Bangun....

xdak apa pun nk btau semnanya....
tapi da lama sgt rasanya aku xbukak blog ni....
semenjak aku mendirikan rumah tangga....
cewah ayat skema hampeh....

tapi tula...
skrg ni mcm2 dah ada....
dulu2 xknal lagi FB la apa lagi menda ntah....
la ni sibuk dgn xtvt berforum kat nogold.com
lepas tu sibuk dok ngumpol duit raya dgn forex....

hari ni sgt bosan sbb bini blk kg....
ishk2....
xtau nk wat apa dah ni....
adakah sesapa yg nak ajak aku gi mandi manda kat sungai....???

putus asa....

keh3...
meskipun PTD dah mengguris hati....
namun pakteh masih lagi blom berputus asa....
beliau terus berusaha untuk menempatkan dirinya
di kalangan penjawat-penjawat awam yang lain...
cewah... ayat karangan ni beb....

aku pun terus la godek2 internet...
terjumpala offer cikgu mara...
ataupun nama saintifiknya
'pegawai pendidikan siswazah'
kah3....

ni nak menyambung kesinambungan.....
keturunanku sebagai warga pendidik....
adush....
tapi xpa... asal ada nekad dan usaha beserta doa....
insyaAllah berjaya...

bersempena dgn itu...
aku masuk lagu ni untuk korang dengar n amek paham...
betapa beratnya tugas dan tanggungjawab sebagai guru ni...
kah3... mehla weh dengar...





PTD lagi.....

errmmm..
lama dah xbercoret cerita2 basi...
ada yg dah basi sangat dah...
kalo pulut, mmg sengaja dibasikan...
sbb lagi sedap yg basi drpd yg elok....
(pulut basi=tapai) kahkahkah

2 3 ari lepas masuk la web SPA....
tengok ade dah result exam PTD yg aritu...
tengok 1st word pun da sangat mengguris....
dukacitanya lah sangat....
tetiba terasa nyesal lak sebab xbuat btoi2 masa PAC dulu....
ni dah amek exam byk kali pon xleh dapat lagi....
hancus...

RAYA

selemat ari raya
maaf zahir dan batin
raya aku tahun ni amat bermakna
terima kasih kepada mereka2 yang terlibat
kepada dia...
tq sangat2 di atas kesudianmu....

ramadhan

salam ramadhan...
entah mengapa diri ini menjadi semakin panas...
selalu sangat nk marah org...
anger yg xbley nk control dah...
sket2 nk hot...
adakah ni yg dinamakan dugaan ramadhan...
ishk2... sampai peringkat bos pun kena sound dah...
hampes gak... maunya dibuang aku keja...
mampoih!!!!

kata-kata mereka

Astronomy Picture of the Day